Chanukah 2 - Ashkenazim and Sefardim
The Ba'er Heiteiv notes that neiros Chanukah is one of the only cases in which Ashkenazim follow the Rambam (who says that every member of a household should light their own neiros), while Sefardim follow Tosefos (who says that each household should only light one set).
Update, 12/13: R' Gil Student has an interesting post on this topic in which he deals with the historical setting of the statement of the Ri in Tosefos, suggesting that the innovative interpretation of the Ri was not seen as overly radical because it was made at a time when the common practice was to fulfill the mitzvah in the simple mehadrin method, with each person in the household lighting one candle. The divergence between the Rambam/rov poskim and the Ri only became a practical issue when the minhag became to follow the mehadrin min ha-mehadrin method involving an increasing number of candles. Ayein sham.
Labels: Chanukah
4 Comments:
it is a funny thing
do you know of any explanation for this
I always thought that Beur Heitiv was a little bit inaccurate -- the rambam quotes both shitos -- once as he understands the halacha and then another as to what the minhag is so in actuallity, the sefardim as following the minhag of the rambam. See below the beginning of perek 4 of hilchos megilah ve-chanuka
כמה נרות הוא מדליק בחנוכה--מצותה שיהיה כל בית ובית מדליק נר אחד, בין שהיו אנשי הבית מרובין, בין שלא היה בו אלא אדם אחד. והמהדר את המצוה, מדליק נרות כמניין אנשי הבית, נר לכל אחד ואחד, בין אנשים בין נשים. והמהדר יותר על זה ועושה מצוה מן המובחר, מדליק נר לכל אחד ואחד בלילה הראשון, ומוסיף והולך בכל לילה ולילה, אחד.
ב כיצד: הרי שהיו אנשי הבית עשרה--בלילה הראשון, מדליק עשרה נרות; ובליל שני, עשרים; ובליל שלישי, שלושים; עד שנמצא מדליק בליל שמיני, שמונים.
ג מנהג פשוט בכל ערינו בספרד, שיהיו כל אנשי הבית מדליקין נר אחד בלילה הראשון, ומוסיפין והולכין נר בכל לילה ולילה, עד שנמצא מדליק בליל שמיני שמונה נרות--בין שהיו אנשי הבית מרובים, בין שהיה אדם אחד.
Interesting. I guess even the Sefardic contemporaries of the Rambam didn't follow his shita (of course, at that point, it wasn't necessarily *his* shitta, as certainly there were gedolim before him who held both ways, which may break up the ashkenazi/sefardi dichotomy, but... still interesting).
Post updated to include a link to R' Gil Student's post on Hihurim.
Post a Comment
<< Home